IDS žaluje Prahu o 145 milionů za práce na tunelu Blanka

Inženýring dopravních staveb (IDS) podal v polovině ledna u pražského městského soudu proti Praze žalobu o téměř 145 milionů korun. Město firmě dva roky neplatí za inženýrské činnosti v rámci problematické stavby tunelového komplexu Blanka. Informace dnes ČTK potvrdili Pavel Kočiš z IDS a náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). 

Kvůli stavbě tunelu Blanka se Praha u rozhodčího soudu pře se stavební firmou Metrostav. Jde také o nezaplacené faktury, v tomto případě ale ve výši 2,155 miliardy korun. Podobně jako v případě IDS byly práce provedeny nad rámec smluv a Praha neví, jak je nyní zpětně zákonnou cestou proplatit. Metrostav kvůli tomu v prosinci loňského roku zastavil stavbu. 
    
"Práce IDS není již delší dobu hrazena a společnost se kvůli tomu za loňský rok zřejmě propadne do ztráty," uvedl Kočiš. "Potíže vyplývají ze špatně nastavených smluvních vztahů v minulosti," reagoval Nouza. Smlouvy pocházejí z roku 2007, kdy Prahu vedl primátor Pavel Bém (ODS). "Budeme muset najít nějakou cestu, jak se s tím vypořádat," doplnil Nouza. 
    
Blanka, která vyjde Prahu zhruba na 36 miliard korun, měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) mluví o konci léta. Záležet přitom bude především na průběhu soudních sporů. Rozhodčí soud v předběžném stanovisku nařídil Metrostavu v některých pracích pokračovat. 
    
Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat od společnosti White&Case, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla. Firma totiž dostává odměny podle ceny stavby, která se ovšem v průběhu let prodražila o několik miliard. Analýza navíc poukázala na to, že IDS údajně zadávala vícepráce bez vědomí Prahy. Firma, o které nédia mluví v souvislosti s napojením na pražské politiky z TOP 09, to už dřív odmítla. 
    
IDS má na starosti také kontrolu dostavby metra A do Motola, za kterou Praha zaplatí zhruba 22,5 miliardy. I v tomto případě se město prostřednictvím dopravního podniku vypořádává s problematickými vícepracemi. 
 
zdroj: ČTK