Mnoha firmám home office vyhovuje
Home office je trendem posledních let, ale není absolutní nutností pro firmu, aby byla dobrým zaměstnavatelem. Je důležitá, ale není rozhodující pro všechny zaměstnance. Podle posledního průzkumu JobsIndex společnosti Alma Career nezanedbatelných 16 % Čechů z domova pracovat nechce.
Co se týče vztahu Čechů k práci z domova, pak 20 % by rádo pracovalo na home office 1–2 dny v týdnu, 9 % by chtělo pracovat 3-4 dny v týdnu, 6 % by chtělo pracovat především z domova a stačilo by jim v práci strávit tak 5 dní v měsíci. 5 % by pak chtělo pracovat zcela na home office bez nutnosti navštěvovat firmu, říkají to údaje JobsIndex společnosti Alma Career.
„Podle průzkumu 44 % zaměstnanců z domova pracovat z povahy své pozice nemůže a 16 % vyloženě ani nechce. Zbylých 40 % si to přeje, ale jen 29 % ze všech zaměstnanců už nyní alespoň občas na dálku pracovat může. Nejběžněji v režimu 1-2 dny v týdnu, což je zároveň nejsilnější preference na straně manažerů firem. Možnost práce pouze nebo převážně z domova se aktuálně týká zhruba 6 % ze všech zaměstnanců. Častěji se jedná o zaměstnance z oblasti IT, financí, poradenství, různé manažerské a administrativní pozice, tzv. bílé límečky (58 %),“ vysvětluje Tomáš Pavlíček z pracovního portálu Prace.cz.
Součástí progresivních pracovních přístupů a benefitů je aktuálně často zastoupena i práce z domu, protože tyto přístupy reflektují přání zaměstnanců. „Naši zaměstnanci v závislosti na pozici mohou využívat benefitů flexibilní pracovní doby a pokud je to možné v rámci procesů, tak i práce z domu,“ říká Marcela Kratochvílová Trnková, HR manažerka společnosti Kärcher.
Realita práce z domu
V současné době se práce z domova stává stále běžnější praxí, zejména v důsledku technologického pokroku a změn v pracovních návycích. Přestože mnoho zaměstnanců může pracovat z domova, tato možnost není rovnoměrně rozložena napříč různými profesemi a sektory.
Nejméně je home office z logiky věci praktikována ve školství a zdravotnictví (13 %) a v pozicích, které zastávají tzv. modré límečky (15 %). Sem patří zaměstnanci v manuálních nebo technických rolích. Například stavbaři, mechanici, instalatéři nebo elektrikáři, ti pochopitelně svou práci vzdáleně vykonávat nemohou a mají ji pevně vázanou na místo výkonu.
Firmy nemusí následovat diktát HO
V dnešní době se mnoho firem potýká s otázkou, zda umožnit svým zaměstnancům práci z domova. I když home office může přinést řadu výhod, není vždy vhodná pro každou společnost nebo pracovní pozici. Někteří zaměstnavatelé se mohou cítit pod tlakem, aby poskytovali možnost práce z domova, i když to pro jejich podnikání není ideální.
„Podnikatelé by měli nastavovat podmínky, které vyhovují jim, a nenechat se tlačit do poskytování home office, pokud to není nutné nebo pokud jim to nevyhovuje. Situace na trhu práce ukazuje, že mnoho lidí je ochotno pracovat i bez něj,“ říká Jana Jáčová, ředitelka společnosti UOL Účetnictví.
Zkrátka platí, že firmy by měly být schopny samy usoudit, zda chtějí nabízet práci na home office a zda se jim to vyplatí. A stejně tak zaměstnanci by si měli předem prověřit zaměstnavatele a promyslet, zda jeho firemní kultura bude vyhovovat. „Ideálním je pak spojení zaměstnavatele a zaměstnance, kde se potkávají očekávání a potřeby obou stran,“ vysvětluje Tereza Rabi z pracovního portálu Atmoskop.cz.
Práce z domu jako strategie růstu zaměstnanců
„Jsme skupina e -shopů, kde pracují zejména mladí lidé, a kde potřebujeme najít rovnováhu mezi jejich potřebami a potřebami provozu. Zaměstnance pracující na home office se pak snažíme co nejlépe řídit, aby pracovali co nejefektivněji. A jdeme ještě dále, kdy dbáme na to, aby tyto nástroje posilovaly jejich karierní růst. Proto máme tuto oblast velmi široce pokrytou a detailně rozpracovanou,“ říká Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz.
„Práci z domu máme dlouhodobě jako součást naší firemní kultury, ale na druhou stranu to není dogma. Přistupujeme individuálně ke každému zaměstnanci tak abychom splnili podmínky pro výkon jeho práce, vyšli vstříc jeho sociálním a rodinným potřebám a co nejvíce podnítili jeho kreativitu. Tento přístup se nám osvědčuje zvýšenou motivací zaměstnanců,“ říká Josef Jankovský, HR manažer české módní značky Vuch.