Ve čtvrtek by měly vlaky jezdit z 80 % podle jízdního řádu

Od čtvrtečního rána by měly vlaky jezdit z 80 procent podle jízdního řádu. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Následky ledovkové kalamity by tak měly být odstraněny ze všech tratí s jedinou výjimkou, kterou tvoří úsek vedlejší trati Střelice - Moravské Bránice u Brna. Na ni napadaly desítky stromů, které se budou odklízet pravděpodobně až do pátku. Většina tratí postižených ledovkou byla zprovozněna během středečního odpoledne.

"Velká část vlaků v ranní špičce už pojede podle jízdního řádu, byť třeba v náhradních soupravách, ale během dne by se měl jízdní řád včetně plánovaných souprav stabilizovat," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Desítky vlaků se totiž nachází tam, kde je zastihla kalamita, a bude trvat hodiny, než budou moci být nasazeny na obvyklých spojích.
 
Během středečního odpoledne byla zprovozněná většina hlavních železničních linek. Po 16:00 se podle Českých drah podařilo zprovoznit trať mezi Olomoucí a Ostravou. Menší omezení zatím trvají na trase z Přerova do Břeclavi a z Hranic na Moravě do Vsetína, ale i zde dopravce v nejbližších hodinách předpokládá postupné obnovení provozu elektrických vlaků. Do té doby zde pojedou pomalejší motorové lokomotivy, komplikací pro cestující tak mohou být zpoždění proti jízdnímu řádu. Zprovozněny podle Českých drah jsou i všechny příměstské linky v okolí Prahy.
 
Situací na železnici se bude zabývat i premiér Bohuslav Sobotka. V pátek se hodlá sejít s vedením Českých drah a s železničními odbory. Jednat chce o jejich postupu během kalamity a zjistit, zda dopravce nemohl situaci zvládnout lépe, uvedl mluvčí vlády Martin Ayerer.
 
Ledovka komplikuje dopravu od pondělí. Zřejmě nejdramatičtější situace byla právě na železnici, kde způsobila výpadek zhruba 1200 spojů.
 
Železničáři zprovoznili koridorové tratě
 
Obnovování provozu na elektrifikovaných tratích postoupilo po poledni rychlým tempem. Zprovozněny byly všechny páteřní koridorové tratě, po 16:00 by měly elektrické lokomotivy začít jezdit i na nejproblematičtějším úseku mezi Olomoucí a Ostravou, uvedly České dráhy. Výrazně se kolem poledne zlepšila i situace v pražské příměstské dopravě.
 
Bez omezení se jezdí na trase z Prahy do Plzně, z Prahy do Děčína a do Českých Budějovic. Zprovozněné jsou obě tratě z Prahy na Brno přes Havlíčkův Brod i přes Českou Třebovou. "Po poledni se totiž podařilo zprovoznit pro elektrické soupravy železniční uzel v České Třebové," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.
 
České dráhy oznámily, že během odpoledne obnoví provoz elektrických spojů na všech dálkových linkách. I na lince mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou by mohly vlaky tažené elektrickými lokomotivami po 16:00 začít nahrazovat deiselové soupravy, které dosud nouzově zajišťují provoz.
 
Přes noc rovněž dopravce předpokládá obnovení provozu nočních vlaků z Prahy do Košic a rovněž vlaků, které spojují Českou republiku s Budapeští, Vídní, Varšavou a Berlínem.
 
Kolem poledne se podle Českých drah podařilo zprovoznit všechny pražské příměstské linky, na které vyjely elektrické soupravy City Elefant. Ty postupně začínají zahušťovat dopravu na všech páteřních linkách ve směru Lysá nad Labem - Kolín, Český Brod - Kolín, Benešov u Prahy a Beroun. Do Kralup nad Vltavou jezdily elektrické soupravy již včera.
 
Otevření tratí ale neznamená automaticky obnovení spojů v plném počtu, upozornila správa železnic. Dopravci nejprve musí stáhnout uvízlá vozidla do dep, odmrazit je a zkontrolovat, zda nebyla poškozena zkraty, dodal Ptačinský. Spoje proto mohou mít delší intervaly, než je obvyklé.
 
Ledovka komplikuje dopravu už od pondělí. Zřejmě nejdramatičtější situace byla právě na železnici, kde způsobila výpadek zhruba 1200 spojů.
 
zdroj: ČTK